Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Wednesday, June 5, 2013


sambungan dari entry ni so aku ke hospital...
terus ke emergency....
nurse suruh baring, then bagi aku botol mintak aku buang air kecik, sebab die nak sample air kencing...
tapi dekat sejam aku x kencing2 walaupun dah minum air banyak, last2 kena drip... cucuk jarum ..besar ooooo..
tapi sejak2 pregnant aku dah x takut jarum dah..pasal tiap kali g klinik mesti kena cucuk... amek darah biasa, lepas tu bacaan darah x normal...amek lagi sekali untuk ujian thalasemia....

berbalik pada cerita tadi...drip untuk masukkan air..punya seksa nak gerak ke mane2 kena bawak botol...aku masuk emergency pukul 2 kot ,duk baring dalam bilik tu... lepas tu bawak g bilik scan..suruh aku baring... aku tengok kat bantal bilik tu ada darah ok..darah...memang aku x selera nak baring..nurse tu just lapik kain aje.... nak nangis aku rasa tahan tekak dari muntah...baring dekat sejam dalam bilik scan tu tak jugak datang doktor...last2 nurse suruh aku g emergency balik..sebab doktor bz lagi... pong pang pong pang ..pukul 7 baru doktor ada..masuk balik bilik scan..nurse datang siap bawak talam lagi...siap bawak speculum, macam mulut itik tu...
perghhhh...ngeri aku tengok...pada yang tak tahu mcam ni la rupe die
doktor scan dia kata kena buat DnC sebab x keluar habis....
aku berserah aje la...tapi nasib baik la doktor x guna speculum ni...dia cume scan aje...
dalam pukul 8 lebih kot baru masuk wad....
Alhamdulillah wad sangat selesa...ye la spital baru...mula2 masuk wad cuma 2 orang je dalam wad tu..
tapi tak lama...lepas aku masuk tu, sorang2 yang masuk...smpi penuh semua katil...ramai jugak yang senasib dengan aku rupenye....
esoknye doktor buat sesi scan dan cek miss v secara beramai2...
time ni baru doktor guna speculum... 
sakit tak??? biasa aku dengar orang kate sakit gile...
tapi pada aku, sakit sikit je...
sebab doktor dah pesan, jangan melawan...sebab kalau melawan lagi sakit..
aku tenang kan diri... tarik nafas, selawat banyak2....
tipu la kalau kate tak sakit langsung...sakit...tapi tak de la sakit sangat2...
lepas cek, doktor cakap kena cuci, sebab masih ada yang tertinggal kat dalam  ...dalam 2.30 baru cuci...

aku n the geng, naik balik ke wad...4 orang yang pergi cek, cume 2 orang je yang kena cuci, yang lain boleh balik... T__T untung la diorang...
sampai katil baring-baring (tido) lepas tu doktor datang lagi
nak cucuk kat tangan lagi satu katenye untuk masukkan darah, incase kalau mase cuci nanti aku perlukan darah...or kalau2 masa cuci doktor tersilap buat dan operation terpaksa dilakukan serta merta...
pape la doktor...aku bagi je la tangan untuk dicucuk...

dalam pukul 3 lebih, nurse datang suruh tukar baju....terus g bilik OT....
first time aku masuk OT....memang sejuk gile2...menggigil2 jugak aku...campur takut lagi
nurse datang kenalkan diri, doktor bius datang borak2 ngan aku..kenalkan diri...bagitau prosedur semua...lepas tu ade lagi yang datang pong pang pong pang....
at least dorang borak2, aku rasa lega sikit, dah tak gelabah sangat macam mula2 aku masuk tu...
mula2 aku request suh pengsankan aku..sebab aku xnak sedar masa prosedur tu dibuat... bila doktor cakap nanti kalau pengsan kena masuk wayar oksigen...terus cancel...

aku kena bius separuh badan..dari pinggang ke bawah.. 
then masa prosedur tu berlangsung diorang cuma borak2, gelak2...tiba2 dah siap...
diorang keluarkan aku dari bilik tu...masukkan oksigen sikit...then hantar aku balik ke wad...
doktor x bagi bangun dari katil..aku kena baring aje dalam masa 6 jam tu...sebab apa ntah aku dah tak ingat..tapi memang die x bagi bangun... 

sampai je kat wad aku nak muntah...Laki aku mintak plastik kat nurse...
kebetulan pulak time tu ramai pulak orang dalam wad...sebab time melawat...
aku rasa semua orang dengar aku muntah... dua kali jugak la aku muntah...
maaf sedare/sedari pelawat sekalian
walopun geli tapi terpaksa jugak la laki aku lapkan muka aku...buang plastik muntah...

dalam 6 jam macam tu la kot..baru ubat bius tu habis sepenuhnya...nurse kate kalau dah boleh bangun ke toilet, esok insyaallah doktor bagi balik....pukul 11 baru aku berani bangun g toilet...semangat nak balik rumah...sebab kat hospital memang aku xleh tido..kejap2 nurse bukak lampu, jap2 datang cek... nak pitam aku dalam toilet, nasib baik la sempat ke katil... nurse cek tekanan darah pe semua...Alhamdulillah xde ape2... 
tapi aku kesian dengan budak katil sebelah... lepas buat dnc kena masuk darah... dah abes bius pun die still x leh bangun....

Alhamdulillah esoknye aku boleh keluar....

tapi ape yang aku nak katekan... Servis Hospital Kuala Lipis, memang bagus la..
Terutama Nurse die la...nak2 nurse dekat emergency tu..keje berdua dengan sorang MA aje..patient punye ramai.... balik mengundi semua sakit...
Makcik2 korang tau la macam mana...nak2 kalau tengah sakit...suruh cepat2... marah2 sikit... Nurse tu sabar aje la...siap mintak maaf walopun hakikatnye bukan salah die...
Makanan pun Not bad la...
Wad pun cantik...
ye la spital baru la katekan...

pasal berpantang nanti la aku story okeh.....

pada sahabat2...aku x cerita secara detail sangat sebab segan gak aku nk story..sekadar untuk rujukan dan panduan yang nak tahu macam mana Proses DnC dilakukan..risiko dan komplikasi selepas DnC , penjagaan selepas DnC dan bila kita harus jumpa doktor selepas DnC KLIK SINI

Sedih memang sedih....Tapi apa saja yang berlaku ada sebab dan hikmah. Hanya Allah yang tahu. Ketentuan Allah mengatasi segala-galanya. Alhamdulillah walaupun cuma 2 bulan, tapi sempat la aku merasa nikmatnye mengandung...
Kalau kita dah usaha jaga kandungan baik2, selebihnya serahkan pada Allah. kita cuma USAHA DAN DOA... Seterusnya barulah kita bertawakkal kepadaNya.  yakin dengan Allah kerana perancangan Allah terlalu hebat. Kadangkala hikmahnya tidak kita nampak. 





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers